Samopsza – zdrowie w każdej cząstce

Samopsza – zdrowie w każdej cząstce

Samopsza jest prastarym zbożem, uprawianym  dawniej na obszarach od Atlantyku po Persję. Dzisiaj na szerszą skalę uprawia się ją na górzystych terenach Zakaukazia. Jest bardzo odpornym i małowymagającym w uprawie zbożem.

Samopsza pod względem właściwości odżywczych przypomina płaskurkę oraz orkisz. Ziarna samopszy są chronione przez łuski, które są źródłem wielu cennych mikro i makroelementów. Zawiera więcej niż pszenica łatwo przyswajalnego białka (nawet o 30% więcej niż współczesna pszenica). Jest źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E i B oraz mikroelementów, jak fosfor, żelazo, wapń, cynk, mangan. Dodatkowo zawiera cenne aminokwasy egzogenne czyli, niewytwarzane przez organizm człowieka takie jak fenyloalaninę, tyrozynę, metioninę oraz izoleucynę, które wspomagają prawidłową pracę układu nerwowego. Te aminokwasy muszą być dostarczone do organizmu za pomocą odpowiedniej diety.  Samopsza zawiera więcej karotenoidów, w szczególności luteiny i zeaksantyny, które mają bardzo duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie narządów wzroku. Posiada także wysoki udział kwasów nienasyconych (do 83% wszystkich kwasów).

Kwitnące kłosy samopszy Źródło: By Alupus - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11401717

Samopsza nie została poddana modyfikacjom genetycznym dlatego w gluten, który znajduje się w jej składzie jest lepiej tolerowany przez organizm.

Kwitnące kłosy samopszy. Żródło: By Miquel Pujol, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15544195

Nisko przetworzone ziarna samopszy (np. mąka razowa) posiada wiele cennych właściwości:

  • reguluje procesy trawienne,
  • zapewniają uczucie sytości,
  • obniżają poziom złego cholesterolu,
  • regulują poziom cukru we krwi..

Mąka, którą uzyskujemy z samopszy jest bardzo smaczna (ma lekko orzechowy smak) i niezwykle wartościowa. Ze względu na jakość zawartego w niej glutenu, wypieki nie są tak puszyste jak te wypieczone np. z maki pszennej typu 500 ale są z pewnością zdrowsze. Pieczywo z samopszy najlepiej przygotować na zakwasie, taki chleb będzie miał żółtawą barwę (dzięki dużej zawartości w mace Karotenoidów, które korzystnie wpływają na wzrok). Takie pieczywo także dłużej pozostanie świeże.

No Comments Yet.

Leave a comment